Изображение

Изкачване на връх Мусала – първенецът на Балканите

Да изкачиш връх Мусала, първенеца на Балканите, достоен и постижим акт за всеки българин

Здравейте, драги читатели,
Официално и с гордост можем да заявим, че наскоро с Боби изкачихме връх Мусала, първенеца на Балканите, нашата национална природна гордост.

Връх Мусала - Borja Bobby Art

Отдавана му бяхме „хвърлили око“, но все не стигахме до там да се организираме да го покорим или пък не се чувствахме достатъчно подготвени физически за него.
В крайна сметка се оказа, че не е толкова труден за изкачване и не е задължително да си преминал специална спортна подготовка преди това 😉

Кратко и ясно казано – върхът е достъпен за изкачване от малки и големи хора (и кучетата им) със сравнително добра туристическа екипировка.
А ето и нашия Разказ за покоряването му…
Един хубав, слънчев и топъл летен ден с Боби се зачудихме какво ще правим на приближаващия национален празник 6-ти септември и изведнъж отговора ни „споходи“… Ще изкачим връх Мусала!
Без никакви възражения Отговорът бе приет на семейния съвет, който разбира се състоеше от мен и Боби… и четирите лапи на нашето любимо куче, което не знаеше много какво го чака, но изглеждаше въодушевен от идеята:

Красен ентусиазирано изкачва връх Мусала
Е, речено-сторено. Започнахме подготовката по изкачването, а тя включваше:

• Да проверим екипировката ни, т.е. дали са налични и в изрядност туристическите обувки, панталони, ветроупорни якета и щеки;
  • Какво ще е времето за 6-ти септември и дали има вероятности за дъжд;
  • Да почерпим информация от различни източници в какво точно се състои изкачването на връх Мусала;
  • Да се подсигурим, че на лифта Ястребец ще ни пуснат с куче.

След като извършихме ОТК и проучване на гореспоменатите точки, се чувствахме напълно готови за изкачването на Мусала като остана само чакането. Чакането на заветната вечер преди тръгването, в която щяхме да приготвим раниците, да спретнем сандвичи и да легнем рано.

Планът ни бе да тръгнем към 6:00 от Пловдив, за да можем да стигнем до 8:00 на лифта Ястребец в Боровец и да се наредим на билетната каса на лифта, която отваря в 8:15. Самият лифт отваря в 8:30, а изкачването с него до последната станция е с продължителност около 20-25 мин.
Последното качване на лифта от горна станция (в летния сезон) е в 18:00 ч., което е важно да се знае от всеки, който планира да изкачи Мусала.
Дойде и въпросната вечер преди Големият ден, в която успяхме да подготвим храната и багажите като към тях добавихме шапки и ръкавици и един скиорски панталон (за мен), защото се очакваше в 9:00 ч. на Мусала да е към 0° C.
Така и беше!
След като слязохме от лифта ни духаше такъв студен вятър, че се наложи да облечем всички връхни дрехи, които носихме. Аз даже обух скиорския панталон върху туристическия ми и го съблякох чак след 40 мин., когато се сгрях.

И така, изкачването на връх Мусала, може да го разгледаме, разделено на три части:

1 част: Пътят от горната станция на лифт Ястребец до хижа Мусала

Продължителност: < 1 час
Трудност: 0 от 5.

По път за х.Мусала; за фон вр.Дено (2790м)

Пътят или така наречената разходка от лифта до хижа Мусала е най-леката част, която се състои в ходене по равен терен без никакви препятствия или затруднения. Просто се разхождате и забавлявате докато си мислите за покоряването на върха. Добро време за подкрепяне с някой сандвич или нещо друго от запасите ви.

2 част :Изкачването след станция Мусала до заслон Леденото езеро

Продължителност: 1 час – 1 час и 10 мин.
Трудност: 2.5 от 5 (на места 3.5 от 5).

Е, тук вече можете да видите малко зор, особено в частта след хижата, която след приятната разходка ви „среща“ с големи камъни и рязка денивелация. Гответе се за 20-минутно запъхтяващо изкачване. След това преходът включва преминаване през красиви бистри езера, което е изключително приятна гледка за окото.

3 част: Изчакването от заслон Леденото езеро до върха

Продължителност: 50 мин до 1 час
Трудност: 3.8 от 5.

В Рила има и пирамиди :)

Това е най-трудната част от изкачването, която може и да се вземе за 40 мин., но нашата компания се позабави и успяхме да го качим за около 1 час. Изкачване, изкачване, стръмно изкачване и накрая още малко стръмно изкачване. Така,за разкош… Ама накрая гледката си заслужава цялото пухтене, пръхтене и потене 😉
Казват, че в ясно време можем да видиш водите на Бяло море. Не знам дали е така, ние не успяхме… Етo малко снимки с красотите отгоре:

Общо времетраене:

3,5 часа от станцията на лифта до самия връх, включително почивките за отдъхване и пиене на топъл чай.

В 9:30 тръгнахме от горната станция на лифта и в 13 ч. покорихме Мусала.

* Забележка: Моля, имайте предвид, че времето варира според личния ви темп и този на най-бавния катерач от компанията ви. Оценките по скалата за трудност са субективни и вашите такива могат да варират от гореспоменатите.

Почивките ни:

1-ва почивка на хижа Мусала около 10 мин.
2-ра почивка на заслон Леденото езеро около 25 мин.
3-та почивка на връх Мусала около 1 час :) Час, в който се любувахме на извивките на планината и целия й разкож

Слизането:

Времето ни за слизане бе 2 ч. и 40 мин. Оказа се, че е значително по-бързо, защото не изискваше продължителни почивки за отмора.
Слизането ни започна в 14 ч. и приключи в 16:40 на горната станция на лифта, на която се наредихме на сравнително малка опашка. След още 5-7 мин и се качихме в кабинката на лифта за слизане към Боровец.

Заключението:

Цялостното ни впечатление бе положително с леки изключения (като липсата на WC, от което се оплаквахме не малък брой хора). Изкачването на върха е сравнително лесно постижимо за хора от всякакви възрасти и с различна степен на физическа подготовка. Видяхме хора с деца, млади хора, по-възрастни хора, хора с кучета, чужденци и те така.
Народ имаше и ще има, Защото това е Мусала. Първенецът на Балканите. Заслужава си изкачването и гледките от върха. Както и тези от целия път.

Горещо ви препоръчваме да се престрашите да изкачите Мусала (ако не сте все още) с четири човешки ръце „За“ и четири кучешки лапи 😉

_BBA0646 _BBA0644

Благодаря ви за вниманието и интереса!
До нови срещи в Разкази от Живота 😉

(Боби)Редакция: По желание на вас читателите добавям една снимка на въпросните младоженци, които се бяха качили на върха за фотосесия.

Младоженци на връх Мусала

3 коментара относно “Изкачване на връх Мусала – първенецът на Балканите

1. Аз само искам да добавя към разказа един забавен момент, който Яна пропусна да спомене.
    На самият връх бяхме приятно изненадани да видим двойка младоженци, които бяха отишли там да си направят нестандартна следсватбена фотосесия.
    Беше много интересно с всичките туристи наоколо. И даже направиха забавен кадър, където булката хвърля букета, а група туристки се съревноваваха коя ще го хване. :)

1. Е дай да видим някоя снимка на тез младоженци там за които казваш. А те по камънаците с официалните дрехи ли се катериха?

1. Обещавам да намеря снимка и да я добавя горе в публикацията. :)
        Иначе не видяхме хора със сватбени тоалети по пътя. Най-вероятно са си ги носили с чанта или раница и са се преоблекли в метеорологичната станция.

Вашият коментар

Влез в своя профил:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.